Blog

  • Publicaties

Best goed als je de grootste bent

Gepubliceerd op 28 augustus 2018

In 2010 zei Apple oprichter Steve Jobs, “Our goal is to make the best device in the world, not to be the biggest company.” Apple is het bewijs dat het één het ander niet uit hoeft te sluiten.

Op 12 december 1980 ging Apple naar de beurs. Aan het einde van die eerste beursdag was het bedrijf ongeveer $ 1,78 miljard waard. In 1981 volgde een tweede uitgifte van nieuwe aandelen, gevolgd door enkele splitsingen van het aandeel, waarvan de laatste dateert uit juni 2014. Op dit moment staan er ruim 4,8 miljard aandelen Apple uit met een totale waarde van rond de $ 218, wat van Apple het eerste beursgenoteerde $ 1000 miljard-bedrijf maakt. Om u een idee te geven: dat is bijna anderhalf keer de beurswaarde van alle aandelen in de AEX bij elkaar opgeteld. En daar zitten toch ook niet geringe ondernemingen in als Shell, Unilever, Philips en Heineken. Is zo’n waardering voor Apple eigenlijk wel te rechtvaardigen?

Het stellige antwoord is ja. Als een bedrijf jaar op jaar winst maakt en continue winstgroei laat zien, dan wordt een beursgenoteerd bedrijf ‘vanzelf’ meer waard. Apple heeft de afgelopen jaren continu weten te verrassen met nieuwe ‘devices’ en winsten die alle verwachtingen te boven gingen. De grote innovatie op het gebied van nieuwe apparaten en toepassingen lijkt vooralsnog achter ons te liggen. Dat doet niets af aan het feit dat Apple het techbedrijf is dat er nog altijd naar streeft “the best devices in the world” te maken.

Of Apple gemeten naar beurswaarde het grootste bedrijf van de wereld blijft, hangt onder meer af van de winstgroei die Apple de komende jaren laat zien. De bovengemiddelde groei die men voor de onderneming nog altijd verwacht, komt niet alleen meer uit de producten die Apple maakt, maar in steeds grotere mate ook uit de diensten die Apple levert.

Wereldwijd zijn er meer dan 1,3 miljard Apple apparaten in gebruik. Op deze 1,3 miljard apparaten biedt Apple diensten aan zoals AppleMusic, ApplePay en AppleCare. Met het groeitempo van de afgelopen kwartalen is de potentie van deze dienstentak enorm. De diensten van Apple maakten in het tweede kwartaal van 2018 al 15% uit van de totale omzet en deze omzet groeit met 30% per jaar. Het is na de iPhone de grootste businessunit binnen Apple.

Met als gezonde basis het streven de ‘best devices in the world’ te maken en de bovengemiddelde groei in de dienstentak van Apple kan het maar zo zijn dat Apple gemeten naar beurswaarde voorlopig ook het grootste bedrijf ter wereld blijft. Tim Cook, de huidige CEO van Apple houdt in ieder geval vast aan de nalatenschap van Steve Jobs getuige onderstaande quote:

“Everybody in technology seems to want big numbers. Steve never got carried away with that. He focused on making the best.” Met het oplopen van de beurskoers dit jaar is Apple uitgegroeid tot één van de grotere posities in onze aandelenportefeuilles. Wanneer Apple conform verwachting blijft groeien, zou Apple zo maar eens de grootste positie kunnen blijven.