Blog

  • Publicaties

Intelligent Blijven Meedoen (IBM)

Gepubliceerd op 18 september 2017

De meeste mensen kennen IBM van de oerversie personal computer. In de jaren ’80 had IBM nauwelijks serieuze concurrentie in een tijd waarin het brede publiek massaal kennis maakte met de computer. In het decennium erna kwamen er meer grote namen bij, waardoor IBM de slag aan moest gaan met serieuze namen als Dell, Hewlett Packard en Compaq.

IBM deed echter toen al meer dan alleen computers maken. Het leukste voorbeeld van toen is misschien wel schaakcomputer “Deep Blue”, die in 1997 de krantenkoppen haalde door wereldkampioen Garry Kasparov te verslaan. Na de eeuwwisseling kwam bij IBM het besef dat enkel met ‘hardware maken’ het bedrijf uiteindelijk niet zou kunnen voortbestaan. In 2004 besloot IBM zijn ooit zo glorieuze pc-afdeling te verkopen aan het Chinese Lenovo. Dertien jaar naar dato kun je de vraag stellen wat er dan nog over is van IBM.

Welnu, dat is behoorlijk wat! Het bedrijf is om te beginnen op dit moment $135 miljard waard op de beurs. IBM is bovendien al enige tijd aan het transformeren. De ‘oude’ pc-maker genereert steeds meer inkomsten uit clouddiensten, internetbeveiliging, blockchain technologie en de toepassing van kunstmatige intelligentie. Dit laatste wordt vormgegeven door hun zogenaamde “Watson project”.

Zoals elke transitie gaat het niet zonder slag of stoot. De afgelopen 24 kwartalen (!) daalde de omzet bij IBM. De daling van de omzet bij de traditionele activiteiten gaat ook nog eens harder dan de stijging van de omzet van de nieuwe activiteiten. Beleggers houden daar niet van, waardoor IBM weinig of niets heeft meegekregen van het enthousiasme bij technologie-beleggers.

De waardering van het aandeel IBM is daar ook naar. Een koers/winstverhouding van 13 keer de verwachte winst per aandeel voor de komende 12 maanden is niet te duur. Helemaal als je je bedenkt dat de nieuwe strategie met veranderende focus inmiddels haar vruchten lijkt af te werpen.

In de afgelopen paar maanden kon IBM bijvoorbeeld melden dat universiteiten zich in samenwerkingsverbanden met IBM op de research van kunstmatige intelligentie gaan richten. Ook de legertop van de VS heeft vertrouwen in de onderneming, gezien het feit dat de benodigde cloud services bij IBM afgenomen gaan worden. Het aantal ondernemingen dat met blockchain-technologie van IBM wereldwijd gaat werken aan voedselveiligheid loopt hard op, onder andere met grote namen als Nestlé, Tyson, WalMart, Kroger en Unilever. De Brits/Aziatische bank HSBC roept de hulp van IBM in om de data waarover ze beschikt te digitaliseren en zo nieuwe informatie te krijgen over wereldwijde handel. Dit is een mooi voorbeeld van hoe de trend in deze wereld langzaam verschuift van veel informatie (‘big data’) naar nuttige informatie (‘artificial intelligence’).

Of de nieuwe strategie ervoor zal zorgen dat IBM de reeks van dalende kwartaalomzetten vanaf nu kan ombuigen, is nog moeilijk te zeggen. Wat we wel weten, is dat de innovatieve toepassingen van IBM in ieder geval interessant genoeg zijn voor vele bedrijven en instellingen om ze af te nemen. Daarbij komt dat de marge die op de ‘nieuwe’ omzet wordt behaald hoger is dan bij de ‘oude’ omzet.

We denken derhalve dat IBM uiteindelijk succesvol de transformatie van het dienstenpalet kan voltooien. Daarom hebben we recent een belang genomen. En met een dividendrendement van rond de 4% willen we best nog wel een paar kwartalen wachten tot de omzet (en de winst) weer de opgaande lijn gaan vertonen. De aandelenkoers volgt dan vanzelf.