Blog

  • Publicaties

Ons project Hornbach

Gepubliceerd op 31 mei 2018

U kent ze vast wel: Kama-jaja-jippie-jippie-jeey!!, stoere klussende mannen (en vrouwen) en de laatste, mogelijk wat prikkelende commercial: “er is alleen sprake van een project als je naar de Hornbach bent geweest”. Al jarenlang lukt het Hornbach om met opvallende reclames bij ons ‘on top of mind’ te zijn als de doe-het-zelf winkel van Nederland. Als belegging was het dat zeker niet.

Dat heeft niet zozeer met de prestaties van het aandeel Hornbach te maken, maar meer met de relatief beperkte beurswaarde (€ 1,1 miljard) van het bedrijf, dat voor een belangrijk deel (37,5%) nog in handen van de familie Hornbach is en mede daardoor ook beperkt verhandeld wordt. Via een uitgebreid researchrapport van een Duitse broker met de titel ‘A company you can build on’ werden we vorig jaar op de beleggingsmogelijkheid geattendeerd.

Naar aanleiding van het researchrapport besloten we werk te maken van Hornbach. Naast het benoemde researchrapport verzamelen we dan relevante informatie over het bedrijf en de sector, het liefst uit zoveel mogelijk verschillende bronnen. Andere analistenrapporten, jaarverslagen en analysemogelijkheden in Bloomberg zijn daar mooi gereedschap bij. De bestudering van een bedrijf kun je best een project noemen. We nemen u kort mee in onze ‘bouwstenen’ voor deze positie.

  1. Hornbach profiteert van de goede huizenmarkt en een hoog consumentenvertrouwen.
  2. Hornbach investeert groot in digitalisering. Voor alle acht landen waarin Hornbach actief is, zijn ‘online winkels’ uitgerold. De daarmee gepaard gaande investeringen hebben de winst gedrukt, maar dat effect gaat deels verdwijnen. Online is Hornbach nu een leidende speler.
  3. Ongeveer 57% van het onroerend goed is in eigen handen. Zelfs wanneer we het onroerend goed conservatief waarderen, overstijgt de waarde van het onroerend goed ruim de huidige beurswaarde van Hornbach Holding.
  4. Hornbach kent een redelijk voorspelbare winstgroei. De groei kan worden versneld door internationale expansie buiten Duitsland. Op de Duitse thuismarkt zijn groei en marges laag. Buiten Duitsland groeit Hornbach sneller en zijn de winstmarges groter.
  5. Met de zogenaamde ‘ProfiService’ richt Hornbach zich naast de consument ook op professionals. Denk hierbij aan magazijngebruik, betalen op rekening en ruime retourmogelijkheden.
  6. Projectverkoop of ‘buy-it-yourself/do-it-for-me market’ wordt als de toekomstige trend gezien. De consument schaft zijn spullen aan bij Hornbach en de klus wordt uitgevoerd door een bij de ProfiService aangesloten professional.
  7. De onderneming bestaat sinds 1877 en wordt met een lange termijn visie bestuurd, momenteel door Albrecht Hornbach. De familie houdt 37,5% van de aandelen. Het belang is aanzienlijk groter geweest.
  8. Mede door de sterke verbintenis met de familie en de hoge investeringen op het gebied van digitalisering ligt de waardering van Hornbach aanzienlijk lager dan vergelijkbare concurrenten. Dit verschil kan uiteraard kleiner worden wanneer er veranderingen optreden in de oorzaak van deze onderwaardering.

Eind januari van dit jaar bouwden we positie op in Hornbach Holding. De koers van het aandeel is sindsdien zonder direct aanwijsbare reden enkele euro’s gedaald. Recente jaarcijfers bevestigden ons positieve beeld. We verwachten dan ook dat de koers wel weer hogere niveaus op zoekt. De manier waarop de directie van Hornbach met ‘ons project’ bezig is, wekt in ieder geval vertrouwen.

Tot slot: een bezoek aan de Hornbach ‘verandert’ met een aandeel op zak. U komt er toch ook?

Disclaimer: Beleggende klanten van Efidenz Capital Management B.V. houden positie in aandelen Hornbach Holding. Dit artikel is nadrukkelijk niet bedoeld als een aanbeveling tot het doen van transacties. Gebruik maken van de informatie geschiedt volledig op eigen risico. De inhoud van deze publicatie kan ieder moment in de toekomst en zonder expliciete vermelding of aankondiging gewijzigd worden. Aan de inhoud kunnen geen rechten of plichten ontleend worden.